Het gebruik van chiptuning om een motor aan te passen voor betere prestaties bestaat al decennia, maar sommigen realiseren zich niet dat er veel schadelijke bijwerkingen aan de praktijk zijn verbonden. Wanneer het luchtfilter wordt gereinigd met lucht / filtercombinaties, kan de lucht effectiever stromen, wat op zijn beurt een grotere hoeveelheid lucht / brandstofmengsel mogelijk maakt. Als het lucht / brandstofmengsel echter te rijk is, zal de motor harder lopen en sneller brandstof verbranden dan zou moeten, wat tot ernstige motorschade kan leiden.

 

Wanneer lucht de verbrandingskamer binnenkomt, wordt het lucht / brandstofmengsel verwarmd en onder zeer hoge druk door de motor geperst. Hierdoor ontstaat veel zuigkracht, waardoor de aangezogen lucht van buiten de motor in de verbrandingskamer wordt gezogen. Als het lucht / brandstofmengsel rijk genoeg was, zou de motor meer brandstof sneller en efficiënter verbranden, maar omdat dat niet zo was, was het resultaat vaak catastrofaal. Naverbranders treden meestal in werking nadat de inlaatlucht een bepaalde druk heeft bereikt, waardoor de brandbare gassen worden beschermd tegen ontsnapping. Als er onvoldoende inlaatlucht of voldoende inlaatlucht / brandstofmengsel is, kunnen de “naverbranders” in werking treden om de verbrandingskamer van smering te voorzien.

 

Helaas kan dit proces de motor ook onherstelbaar beschadigen.

 

Naverbranders bieden zeer weinig ruimte in de verbrandingskamer, waardoor de motor meer brandstof verbrandt voordat deze het doorbrandpunt bereikt. De extra brandstof die door de motor wordt verbrand, zal meer metaal uit de verbrandingskamer persen, waardoor de slijtage van andere delen van de motor toeneemt. Als dit gebeurt, kan de motor niet meer naar behoren afkoelen en zullen er spaanders en scheuren op de motor verschijnen.

 

Bovendien, als het lucht / brandstofmengsel wordt afgesloten terwijl het lucht / brandstofmengsel door de inlaatpoorten en inlaatpoorten stroomt, zal de hoeveelheid lucht / brandstofmengsel die door de inlaatpoort en de inlaatpoort stroomt ernstig worden beperkt. Door de metaalslijtage door spanen en scheuren kan het metaal meer lucht en brandstof laten stromen, waardoor de hoeveelheid wrijving tussen het metaal en de wanden van de verbrandingskamer toeneemt. De metalen stroming van metaal tegen de wanden van de verbrandingskamer kan het vermogen dat de motor aan de motor kan leveren ernstig beperken, en kan er ook voor zorgen dat de motor meer brandstof verbrandt voordat hij zijn uitbrandpunt bereikt. Dit is een manier waarop chiptuning de motor beschadigt. De motor kan zijn maximale vermogen niet bereiken vanwege te veel metaalophoping op de wanden van de verbrandingskamer.

 

Een andere manier waarop chiptuning de motor beschadigt, is door middel van “inlaatdempers”. Deze geluiddempers verminderen de hoeveelheid lucht die in de motor stroomt drastisch – waardoor de temperatuur daalt – voor, tijdens en na het uitbranden. Zonder voldoende luchtstroom kan de motor niet genoeg afkoelen om te stoppen met het verbranden van brandstof. Te veel inlaatdemper vermindert de hoeveelheid lucht die in de motor stroomt, waardoor de temperatuur van de motor daalt. Nogmaals, dit is een manier waarop chiptuning de motor beschadigt.

 

Sommige mensen zullen merken dat ze hun eigen motoren kunnen afstemmen om ze krachtiger te maken. Dit wordt echter niet aanbevolen, omdat hierdoor de oorspronkelijke garantie op het voertuig kan vervallen. Een betere oplossing is om een aftermarket chiptuning-kit van hoge kwaliteit te kopen. Sets van hoge kwaliteit zijn ontworpen om in harmonie te werken met uw motorspecificaties en specificaties van de fabrikant. Ze zijn ook uitvoerig getest en kunnen eenvoudig door een ervaren installateur worden geïnstalleerd. Met een hoogwaardige set kunt u erop vertrouwen dat uw motor optimaal zal presteren, zodat u meer van uw rijervaring kunt genieten.

Klik hier voor meer informatie ChipPerformance